نسمة طيف
اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم
منتديات نسمة طيف ترحب بك أجمل ترحيب
ونتمنى لك وقتاً سعيداً مليئاً بالحب كما يحبه الله ويرضاه
فأهلاً بك في هذا المنتدى المبارك إن شاء الله
ونرجوا أن تفيد وتستفيد منا
وشكراً لتعطيرك المنتدى بباقتك الرائعة من مشاركات مستقبلية
لك منا أجمل المنى وأزكى التحيات والمحبة
نسمة طيف
اهلا وسهلا بك زائرنا الكريم
منتديات نسمة طيف ترحب بك أجمل ترحيب
ونتمنى لك وقتاً سعيداً مليئاً بالحب كما يحبه الله ويرضاه
فأهلاً بك في هذا المنتدى المبارك إن شاء الله
ونرجوا أن تفيد وتستفيد منا
وشكراً لتعطيرك المنتدى بباقتك الرائعة من مشاركات مستقبلية
لك منا أجمل المنى وأزكى التحيات والمحبة
نسمة طيف
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى عربي يشمل جميع المواضيع اهلا بيكم في منتدى نسمة طيف

الرئيسيةدخولأحدث الصورالتسجيل
المواضيع الأخيرة
» الحمد لله على نعم الله
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالجمعة أغسطس 09, 2024 11:00 pm من طرف ملاك الطيف

» "حمــال أفقه منك يا حســن
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالجمعة أغسطس 09, 2024 10:54 pm من طرف ملاك الطيف

» المسلسلات لا تمثل قيما الدينة
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالجمعة أغسطس 09, 2024 10:46 pm من طرف ملاك الطيف

» فتفقدوا أحبابكم.
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالجمعة أغسطس 09, 2024 10:20 pm من طرف ملاك الطيف

»  اتركوا المنتدى حالا
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالأربعاء يوليو 17, 2024 5:06 pm من طرف ملاك الطيف

»  اب يرسل ابنته للدعارة !!!
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالثلاثاء يوليو 16, 2024 2:57 pm من طرف ملاك الطيف

» | صلـــة الرحـم |
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالثلاثاء يوليو 16, 2024 12:48 am من طرف ملاك الطيف

» ما سبب ارتفاع نسب الطلاق
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالثلاثاء يوليو 16, 2024 12:40 am من طرف ملاك الطيف

»  لســت مجبـــراً أن أفهــم الآخريــن مـن أنـــا..
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالثلاثاء يوليو 16, 2024 12:33 am من طرف ملاك الطيف

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
ملاك الطيف
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Vote_rcap ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Voting_bar ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Vote_lcap 
رغد
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Vote_rcap ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Voting_bar ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Vote_lcap 
روايات انسان
زهرة الياسمين
دموع الورد
المحب
البرنسيسه
دموع انسان
محمد15
نسمة طيف

( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Empty
مُساهمةموضوع: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 1:03 pm

فى بيتنا عريس
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile

فى القصه
هنسفيد دررررررررررررررررررروووووووووووووووس كتير
وما احلى التعلم عن طريق القصص
.........................

.................................................. ...........
نبدء القصة
(الحلقه الاولى )
فلاش باك امبارح

ماما داخلة وطالعة وعمالة تشيك ع البيت
بابا واقف ادام المراية بيظبط الجرافتة
مى ونورا بيتخانقوا ع الاكسسورات بتاعتى
وبعد كل دة سؤال واحد هسالة ..............هي مين العروسة اصلا ؟؟؟

اها .........انا ..انا العروسة ........
يوووووووووووووووووة نسيت اعرفكم بنفسى .احب اعرفكم انا رغد بطلة القصة الجديدة .....احب ابشركم انكم هتشوفوا ايام عسل

استعداد كلو يربط حزام الامان وسننطلق

انا بنوتة ف اولى جامعة مش مهم جامعة اية .ولا بلاش احسن تزعلوا
انا ف كلية فنون جميلة (^_*)
بعيش حياتى عادى جدا بس بشكل مميز
كائن اعيش واتعايش بس مش اى طريقة تعايش
احب عيلتى جدا وليا صحااااااااااااااااااب كتير .........امى وابويا ربونى ع الادب والاخلاق وازاى اكون قدوة لغيرى باخلاقى وافعالى وازاى اطيع ربنا واكون امة ربانية
المهم
المهم ف يوم من الايام واذ فجأة انا بخلص شغلى الى هسلمة ف كليتى بكرة لقيت مامتى داخلة من الشغل وبتقولى

رغد حبيبتى : انتى مرزقة
انا فرحت اوى معرفش لية بس قلت الحمدلله رزق وجاى اى ماكان بقى قبل مااعرفة المهم ان ربنا بعتلى هدية ....وان شاء الله حلوة اوى اوى

شوية وداار حوار بصوت واطى لماما وبابا سوا بس بصراحة ذبذبات الحوار وصلالى
اينعم مش سامعة بيقولو اية بس قلب الام الى جوايا تنبأ ان خمس دقايق وهيندهولى

وبالفعل ..........
رغد ..رغد
رغد:ايوة يامامتى
الام :تعالى شوية
رغد :حاضر
نعم ياجميل
الاب: اقعدى يارغد
عايزينك ف موضوع
رغد  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smileفى سرها(ربنا يستر اية الكلام الكبير دة ).......اتفضل ياكبير
الام: جايلك عريس ياحبيبتى

رغد :0.o
وماماتى قالت ع العريس ومواصفاتة وازاى طنط زميلتها جابتو ليا لما شافتنى وشافت اخلاقى وحجابى وهكذا
الام والاب : بصى بقى اية رايك احنا هنحدد ميعاد معاه وتشوفية وتتكلموا وتعرفواع بعض حصل نصيب يبقى الحمدلله لو لا يبقى اديكى شوفتى وعرفتى واتكلمتى وبتفهمى الناس تمام ...واحنا معاكى متقلقيش

رغد :0.o

الام: مالك مذبهلة كدة لية ؟؟

رغد :معلش هوا الكلام الى انتى بتقولية دة بجد

الام: ايوة يابنتى
رغد: احم ...(هى الدنيا بتلف بيا ولا اية وبعدين لية انا حاسة بمغص ف قلبى ولا دة نزل رجلى .....انا حاسة لية انى دخلت امتحان فيزيا ثانوية عامة تانى ......دة حتى الموضوع كان اخف من كدة )
رغد: يعنى مامتى خبطتين ف الراس توجع جايلى عريس وكمان هنشوفة

جاى وهشوفة الاتنين مع بعض

الام والاب: ايوة اية رايك نحدد ميعاد معاه الجمعة الجاية نشوف وربنا ييسر تمام

اها اوك

وبعد ذاك الحوار الشيق لقيت نفسى لاعارفة اكم لشغل ولا اى شىء واتقلب حالى لبزرميط خالص
وطبعا بقى لعبت دماغى ياترى هذا الكائن الجديد شكلة هيكون اية
ياترى هيبقى كويس وابن حلال ولا اية
ياترى هعرف اتوافق معاه وهوا هيعرف يفهمنى ويحتوينى لا لا
ياترى .ياترى ......ياترى ..لغاية لما حست دماغى هتتجنن

ماعلينا وقتها لكمت كل دة بغداء محترم وقلت اخليها ع الله وربنا يستر
واهو ابتدى الاسبوع ولسة بنقول ياهادى لقيت امى بتقولى
: احنا بقى نبدأ نروق البيت الزريبة الى انتو بتبهدلو دايما دة
مع ان بيتنا جميل ومترتب بس امى موهوسة نظافة

الام: وبصى بقى انتى تلبسى العباية التركواز دى لما يجى العريس ..........والخمار السكرى دة لانه حلو عليكى
ياختى كميلة بنتى هتبقى عروسة
وفضلت امى تمشى ف البيت توزع ف ابتسامات ..اينعم موقف غريب وامى حالها اتغير بس انا مبسوطة لانها فرحانة .. ربنا يفرحك دايما يامامتى ياحبيبتى
رغد:0.o
ماما انهاردة السبت والعريس جاى الجمعة الجاية انتى خلصتيلى الاسبوع بدرى بدرى .........
الام: بس مالكيش دعوة ان شاء الله بطلى تتكلمى انتى كتير بس

رغد:طيب انا غلطانة ..........وقمت قعدت ع الاب توب وعيشت

بس شوية ولقيت نفسى سرحت ف الكائن الجديد الى يدعى بالعريس ياترى هوا زى مابيقولة
طيب ومرح ومؤدب ومتدين بس مش متشدد والخ الخ الخ ...
معرفش ............يارب انا واثقة ف حسن اختيارك ليا وانك هتفضل جنبى
يارب قدر لى الخير حيث كان ثم رضنى به .......كانت دعوتى كل مااصلى وقلبى يطمن بعدها

.............كفاية كدة انهاردة واكمل معاكوا بمفأجاة جديدة الحلقة الجاية

عدل سابقا من قبل رغد في الإثنين سبتمبر 15, 2014 4:46 pm عدل 1 مرات
رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 1:05 pm

(حلقة 2)

ونرجع نكمل قصة عريسى هذا الكائن الغامض

وصلنا لنص الاسبوع انا نفسى ناسية ذاك الكائن الملقب بالعريس وعدت الايام ووصلنا ليوم الخميس امى بتروق ولا اكن البيت بيتنظف كل اسبوع وبقيتنا محشروين بين مذاكرة لفيس لتليفزيون وعادى جدا مكبرين

رغد ...رغد يالا اصحى من النوم ياعروسة

رغد:اية الدوشة دى ع الصبح منك ليها اتكتموا شوية حتى يوم الجمعة الواحد مش هيعرف ينام براحتة

نورا :يابنتى يالا الصبح جة
رغد: بجد ة طيب سلمى عليه

مى :يارخمة قومى بقى عايزين نفنشك قبل ماالعريس يجى
رغد: عريس مين دة الى هيجى الساعة 9 الصبح وانا هجوز بياع لبن

نورا: ياذكوة هو جاى دلوقتى مين قال كدة دة هيجى ع 8 بليل بس يالا نقوم نشوف حاجتك واكسسوراتك وكدة بقى

رغد:دة ع اساس انكو معملتوش دة بقالكو اسبوع
هوا انتو قولتوا العريس جاى امتة

نورا ومى:الساعة 8 بليل
رغد: حلو اوى صحونى انا بقى الساعة خمسة المغرب

ويارتنى ماقلت الكلمة دى اذ فجاة لقيت مخدات السرير شغالة عليا مدفعية من بعيد
قمت جرى ع الحمام وانا بقول ف سرى ربنا يشفيكوا من الى عندكو

وعدى اليوم اوام اوام وكل مايقرب من 8 احس بمغص او تقلصات او توهان .........ياااه ماتيجى بقى وتخلصنى او ياريت ماتيجى
تلك الجملتان يتصارعان داخل مخى "

وفجاة باب البيت يخبط ويخبط قلبى معاه

الاب :اهلا اهلا اتفضلو نورتونا
الام و الاب مع الضيوف وفجاة طنط ماما العريس : اومال عروستنا الحلوة فين
انا وقتها بقول :اها ربنا يستر

وتيجى ماما
يالا يارغد اطلعى بقى الناس سألو عليكى
انا : لا طيب شوية وهاجى
ماما:بطلى لعب عيال يالا
انا: طيب هوا شكلة اية
ماما: ماشاء الله امور كدة ووديع والله شكلة ابن حلال ونور ربنا ف وشة ان شاء الله من قسمتك ونصيبك
انا :يعنى عشان امور يبقى من قسمتى ....اها من تفكيركو ياامهات اليوم
ياماما اقصد يعنى ملتزم ولا ف البلالا
ماما: لا يابنتى والله شكلة ابن حلال وملتزم وابوكى برة فتح له تحقيق وطلع ماشاء الله حافظ القران وبيصلى امام بمسجد بعد ما يرجع من شغلة

انا :طيب الحمدلله
(وقتها حسيت براحة حلوة معرفش لية يمكن استبشرت انه حافظ لكتاب الله ومنور زى ماماما بتقول او لان عندى امل انه هيكون حد كويس ويتقى ربنا فيا ..معرفش بس كل الى حسيتة انى ارتحت شوية
امى اخدتنى من ايدى وطلعت برة ف الصالون وانا باصة ف الارض ولاول مرة اخد بالى ان سجادة الصالون حلوة كدة لدرجة انى مكنتش عايزة ارفع عينى من عليها

سلمت ع ماميت وبابيت العريس والقيت السلام علية وانا ملمحتش غير نصة تقريبا وحاسة ان عينى مش قادرة تكمل لوشة

وقعدت بس كنت متوتة وقلبى شغال اية ماشاء الله طبلة حاصبلة وبعدين اتكلمنا شوية وكنت انا قاعدة ف وشة
كان بيتكلم مع بابا ..لقيت نفسى القيت نظرة سريعة عليه
كل الى شفتة انه وشة منور بنور حلو معرفش ازاى بس حسيت انى اعرفة من زمان وهوا كان تايهة عنى

ماما وطنط فضلو يكلموا فيا وانا بتكلم وبدور وشى من غير قصد شفتة بيبصلى ووقت ماعينى جت ف عينة اتلخم وبص ع السقف

ايوة ايوة ماهوا بردوة انا اكتشفت انهاردة ان سقف بيتنا حلو
ماهوانهاردة يوم الاكتشافات المنزلى  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)

وفجاة بابا قال تعالى يارغد هنا جانبى
روحت جنب بابا قالى تعرفى ان احمد بيحب القراءة ف السيرة النبوية زيك
انا :بجد ...طب كويس ( ونا لم اجد سوى تلك الكلمات وفقط للرد
وبابا سابنا نتكلم سوا
بدأ الكلام هوا
احمد: ازىك يابشمهندسة رغد
انا ف سرى 0.o
الحمدلله بخير
احمد: انتى بتحبى تقرى ف السيرة النبوية ...
انا: اها
احمد: وانا كمان ..قريتى اية بقى
رغد: قريت لابن كثير وكتاب هذا الحبيب لابوا بكر الجزائرى والرحيق المختوم
احمد: ماشاء الله حاجة كويسة اوى
وانا كمان انا بحب التلت كتب دول اوى
انا: وانا كمان
وف نفس واحد انا وهوا قلنا (بحس انى بلاقى نفسى فيهم )
واتكسفت وبصيت ف الارض وكان نفسى اضحك
حسيت بيه اتكسف بس حاول يكمل كلام معرفش ..شكلة خجول او لخمة
انا: هوا انت حافظ القران كله
احمد: الحمدلله وانتى
انا: لا لسة بحفظ بس ان شاء الله اختمة
احمد:ربنا معاكى وتختميه ........امين
وبعدين لقيتة بيقولى :
مواظبة ع صلاة الفجر
انا: الحمدلله لية
احمد: لامجرد سؤال ..تبقى تدعيلى معاكى بقى
وانا جيت قولتلوا : انت لو حصل نصيب ووافقت عليك هتعاملنى ازاى
(وكانت قنبلة انا معرفش السؤال دة طلع منى ازاى )
احمد: بص لى وابتسم وقال هاعملك بما يرضى الله
يعنى هكون حمايتك وسندك وهاخد بايدك للجنة هحاول اتقى ربنا فيكى ع اد ماقدر واكون قدوة ليكى ولاولدنا ف الخير
لو يوم زعلتك مش هتنامى غير وانتى راضية عنى وانا راضى عنك
ولو يوم زعلتينى ممكن اتقمص شوية بس هسامحك لانك قبل ماهتكونى مراتى هتكونى بنتى ومفيش اب بينام وهوا مش راضى عن ولادة ..ولا اية

انا : تنحت شوية بس لقيت بسمة لا ارادية ظهرت ع وشى واتبسطت اوى من كلامة معرفش لية حسيت انى مصدقة كل كلمة قالها وارتحت اوى مع انى معرفش عنه لسة حاجة بس قلت الاستخارة قايمة بالواجب ولسة ان شاء الله ربنا هيجبر بخاطرى ويكون زوج صالح ليا ..........
سرحتى ف اية
انا : لا مفيش
احمد: بصى يارغد انتى متعرفينيش لسة وانا عارف انك خايفة لانى ممكن اكون مش كوبيس او او بس كل الى انا اعرفة انى من يوم ماجيت الدنيا دى وانا امى وابويا مربينى ع الرحمة والمودة والحنية ازاى اسامح وازاى اعفو ازاى اتقى ربنا ف حياتى ازاى اكون قدوة حسنة ازاى اخد بايد امى وابى للجنة ...ازاى اقدر احسان ربنا عليا واستحى منه بعد الذنب واتوب وازاى اقدر فضلة عليا واواظب ع الطاعة حتى لو قليلة انا مش هستعجل ردك انتى صلى صلاة استخارة وادعى يكون لكل واحد فينا الخير للتانى لو ارتحتى ليا وربنا اراد وكان ف نصيب نرتبط اوعدك انى هتقى ربنا فيكى واعاملك باحترام واهتمام وتقدير زى ماامى وابويا علمونى وربونى وهيكون دة من فضل ربنا عليا انه رزقنى زوجة ملتزمة مطيعة زيك
ولو لا فربنا يرزقك بحد احسن من يتقى ربنا فيكى وياخد بايدك للجنة

وقتها بس حسيت انى عايزة اقولة انا موافقة
بس طبعا لازم استخير ربنا ومغلبش عواطفى مع انى كنت مرتاحة اوى اوى وحسيت ان ربنا راضى عنى

خلص الكلام وبابا طلب مهلة نسال على احمد وعيلتة ونزلوا
احمد: سلام عليكم يارغد
انا: وعليكم السلام -- لا اله الا الله
احمد : سيدنا محمد رسول الله

نزل احمد وعيلتة وانا كنت تنفست الصعداء زى مابيقولوا^_^
ولقيت اهل البيت مركزين عينيهم عليا وف نفّس واحد كلهم
اية رأيك فية مش ابن حلال
انا: ياماشاء الله اول مرة تتوحدوا ع كلمة
ماما:ردى ياغلباوية
انا: والله انا مرتاحة لية وحاسة انه كويس بس مش هاقول اى رد غير بعد صلاة الاستخارة
بابا: وانا كمان موافقك هو شكلة ابن حلال واهلة نا س طيبة بردوة احنا هنسال علية ونستخير ربنا وربنا ييسر

جة وقت النوم وقلت اذكارى بعد ماصليت الاستخارة بس كنت مبسوطة اوى اوى ومش عارفة انام افتكرت كل كلمة قالها احمد ليا كنت حاسة انه صادق وبيقول الكلام دة وعد لربنا قبل مايكون ليا ولقيت نفسى بقول يارب لو فيه خير ليا وفيا خير ليه اجمعنا ع طاعتك ومحبتك

تانى يوم ............ولا كفاية كدة عليكوا نكمل الحلقة الجاية

رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 1:07 pm

(حلقة 3)

رغد:
تانى يوم قمت من النوم وانامبسوطة معرفش لية بس حسيت ان ربنا راضى عنى
صبحت ع مامتى وبابايا واخواتى الكميلات ربنا يهديهم ويبطلوا يغلسوا عليا

صليت الفجر جماعة ودعيت ربنا يوفقنى للخير وابتديت اقرا اذكارى واحضر حاجتى عشان انزل كليتى

ورحت الكلية
سهى :رغد رغد صباح الخير ياجميل
رغد:ياصباح الفل ازيك ياجمل بشمهندس
سهى : الحمدلله .......اية دة مبسوطين اوى ..شكل العريس عجبك
رغد: سيحى بقى يابنتى والله انا اطمنت شوية لان كلامة كان عاقل وحسيت انه صادق اوى فيه بس لسة بستخير ربنا وربنا ييسر الخير ليا وليه
سهى: امين يارب ربنا يفرحك انت تستاهلى كل خير
رغد: من بعض ماعندكم ياهندسة

قضيت محاضراتى والحمدلله شفت شغلى وروحت بيتنا
رغد غد ..كلمى بابا ......
رغد: حاضر
رغد: سلام عليكم ..ايوة يابابتى خير
خير ياحبيبة بابا .....احمد كلمنى انهاردة

رغد:لية

لية يعنى يازكية لانه موافق عليكى وطالب نحدد ميعاد تانى عشان نتفق ع الخطوبة بس لو وافقتى طبعا
رغد: والله يابابا ..........
قولى بصراحة هوا حد مناسب ولا مش موافقة عليه احنا سالنا عنه وكل الناس بتشكر فية بس ف الاول و الاخر القبول من عند الله واحنا مش هنغصبك ع حاجة

رغد:لا انا مرتاحة بس سيبنى يومين اكمل صلاة الاستخارة وادى حضرتك رأى نهائى

الاب: ماشى ياحبيبتى ربنا يكتبلك الخير ويرضيكى بيه

امين ياحبيبى

مر كما يوم وانا كل مااصلى استخارة بكون مرتاحة وبعدين رديت ع بابا بالموافقة .........بابا و
مامافرحوا وحددوا ميعادليوم احمد واهلة يجوا فية

وجة اليوم :.سلام عليكم
الاب: وعليكم السلام اهلا ياعريس .....اهلا بالحاج اتفضلوا ياجماعة نورتوا

ابو احمد :بنور بيك ياحج ازى عروستنا
بابا: الحمدلله ......يابنات اندهو رغد

وطلعت سلمت عليهم ..وسلمت ع احمد من بعيد وبردوة مقدرتش ارفع عينى واشوفة ههههههههه الحمدلله انى شفتة المرة الى فاتت بسرعة
اعمل اية اصلى انا بتكثف
وبابا وعمو اتفقوا على الخطوبة وقرينا الفاتحة
قريت الفاتحة ف سرى وكنت مبسوطة اوى وبصيت لاحمد شفتة بيقرا الفاتحة ف خشوع بس بصيلى فجاة .......وللمرة التانية بصيت لسجادة بيتنا الجميلة  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)

عدى اليوم واحنا متفقين نتقابل بكرة عشان نجيب الشبكة

واحمد نازل قالى: اشوفك بكرة ان شاء الله ...خدى بالك ع نفسك
ونزل .......
كنت مبسوطة اوى اوى وصليت ركعتين شكر لله ودعيت ربنا يوفقنى لطاعته مع احمد ونكون اتنين رايحن لله سوا .امين

وتانى يوم روحنا نجيب الشبكة ....وقفت انا وماماتى وطنط واحمد وامنية اختة وهى خلاص بقت صحبتى
الجواهرجى :
اتفضلى ياعروسة شوفى الشبكة دى ........وبيبص لامنية
انا قلت مش يقصد يعنى وبصيت بس مش عجبتنى ولقيت واحدة تانية عجبتنى وريتها ليهم وعجبتهم اوى
الجواهرجى : مبروك ياعروسة
بيقولها لامنية بردوة

انا رديت :الله يبارك فيك انا العروسة
لقيت الراجل بص وقالى ...........اسف معلش انا افتكرتك انتى اخت العريس اصلك شبه اوى
وقتها انا بصيت لاحمد لقيتة مخبى ضحكة وحسيت بوشى طالع من الفرن واتكثفت بس كنت مبسوطة اوى اوى
واحنا خارجين احمد قالى .........

رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 1:09 pm

(حلقة 4)

مبسوطة
رغد: ايوة يااحمد الحمدلله
احمد :ربنا يقدرنى وافرحك لاخر عمرى
رغد: ربنا يخليك ويبارك ف عمرك
احمد: ويخليكى ليا ويقدرنى اعاملك بما يرضى الله

رغد: اميين

روحت وانا مش مصدقة نفسى من فرحتى لاوكمان احمد نطق وكلمنى الحمدلله ياااااه وبيبص ف الارض وكان مكسوف وفرحان وفرحان ومكسوف هههههه انا شكلى لسعت من فرحتى
يارب يسعدك يااحمد ويقدرنى اسعدك لاخر عمرى  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)

انهاردة الخميس وبليل هتكون خطوبتى طبعا اخواتى بالنسبة ليهم دة فرحى مش خطوبتى
المهم جهزت حجابى وفستانى الواسع وكان لونة لبنى سماوى رقيق اوى وحجابى كان جميل اوى كنت حاسة بفرحة جميلة .اكن ربنا بيقولى انا هرزقك رزق جميل بالحلال لانك حفظتى قلبك عن الحرام
ايوة انا الحمدلله مصاحبتش ولا فتحت قلبى لكل من هب ودب لا انا حفظتة بحب ربنا واستودعت قلبى عند ربنا لغاية لما يجملة بحب حلال يرضىه
ومن الناحية التانية ............

احمد ....احمد
ايوة ياامى نعم ياحبيبتى

اية ياحبيبى مش هتنزل مع صحابك زى ماقلت ..يالا روح فنش نفسك انا عايزة افرح بيك ...انا موصياهم عليك وخصوصا عمر

افنش نفسى ...ماما انتى كلامك بقى غريب انا مش مطمن  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
بس ياواد .......يعنى لو مهزرتش معاك هاهزر مع مين

..معايا مش انا ابنك بردوة ولا نسيتنى
احمد : ادخل يالمض ........يانعم
فارس : بقولك اية ياابو حميد انا هاخد بقى الجرافتة دى
احمد : ودة من اية ان شاء الله
فارس : اصل بينى وبينك كلام ف سرك خطوبة اخويا الكبير احمد انهاردة وعايز افنش نفسى وابقى شيك
احمد: خطوبة اخوك احمد لافرحتنى والله طيب تبقى تسلملى علية وتباركلة بقى
فارس:ههههههههههههههه الله يبارك فيك عقبالك
ام احمد ..ياواد بطل لماضة انتو ع طول كدة ناقر ونقيىر

فارس: طب خلاص انا هطلع بقى عشان اظبط حالى ........انا كلمت عمر يظبطك ويفنشك تمام بقى عشان تبقى امور انهاردة

احمد : يادى عمر اية ياجماعة وانا مجرب يعنى انتو هتجنونى انا طول عمرى شيك ياكابتن

فارس: ههههههه يابنى بهزر والله انت قمر يابخت رغد بيك

احمد ضحك عندما تذكر رغد وسرح قليلا وفارس اخد باله

فارس: لامش وقت سرحان وحب دلوقتى لخص حالك عشان متتاخرش عليها بدل ماتقلب عليك
احمد : تصدق انا عايز اضربك امشى ياض امشى  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)

كل واحد جهز حالة واحمد نازل مع اهلة رايحين بيت رغد وكل واحد فيهم بيدعى ربنا بالخير .............
رغد مالك يابنتى وشك احمر كدة لية
رغد : لا مافيش انا سقعانة وحرانة وقلقانة ومبسوطة وخايفة
مى : بسسسسسسسسسسسسسسسسس اية كل دة اهدى كدة بس انتى سفيتى ولا اية اقلب الشريط ع الوش التانى
رغد: معرفش انا متوترة بس فرحانة بس خايفة بس مبسوطة
نور: اية اللوغاريتمات دى وقت هندسة دة ..يعنى كلامك دة يتفهم من انهى مسقط
مى :هههههههههه لمضة
رغد : بس بقى يارخمين مش مقدرين الموقف
نور : بصى انا عارفة انك خايفة بس مفيش داعى انتى هتتخطبى لشاب ابن حلال وهيراعى ربنا فيكى متقلقيش ربنا دايما هيقدرك ويوفقك للحياة الجديدة دى بس احنا بنقول يارب ونتوكل عليه وهوا بيمن علينا بفضلة وعونة تمام
رغد ومى بصو لنور كدة وقالوا ف نفس واحد : ماشاء الله اية العقل الى نزل عليكى فجاة دة ؟؟
نور : انا غلطانة يعنى ..الحق عليا
رغد : احنا بنهزر يانورى دة انتى حبيبى الصغنطط
نور: وانتى كمان ......اية دة الباب بيرن احمد وصل
مى :رغد الله يخليكى اجمدى كدى مفيش اي شىء يدعو للتوتر عادى جدا

رغد :هحاول

وطلعت رغد لقت احمد واقف مع باباها واهلة و شافها وضحك .ف سره
مى :نور شفتى احمد بصلها زاى ماشاء الله البت اختنا دى قمر
رغد: ههههه اختك مش هتفوتهاله هتديلة درس ف غض البصر دلوقتى استنى كدة تهدى وهتشوفيها
هههههههههههههههههههههه

احتفلوا بالخطوبة ومى ونور لبسوا رغد الشبكة وفارس لبس احمد الدبلة وقالوا :
ياااااااااه ياولدى جة اليوم الى فرحت بيك فيه وهوا كل اب اية غير انه يفرح ويشوف ابنه عريس
فضحك كل اهلهم للماضة فارس

احمد : مبروك يارغد
رغد : الله يبارك فيك
بص يااحمد انا عايزة اتفق معاك ع كام حاجة كدة عشان نبدا حياتنا برضى ربنا تمام
احمد .تمام

اولا انت مش هتكلمنى ف التليفون غير 3 مرات ف الاسبوع بس ثانيا كل خروجتنا مع اهلنا طبعا دى معروفة
احمد : اكيد مش عايزة نقاش لازم محرم
رغد :تمام ...هتراعى كلامك كويس لما تكلمنى لانى لسة مش بقيت مراتك
احمد :ربنا ييسر
رغد : وهتغض بصرك لما تكلمنى بردك ها
احمد : والله انا كل ماجى بيتكوا ببص للسقف دة انا حتة معجب بيه اوى وبفكر اقلدة ف سقف بيتنا ... ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
رغد : ضحكت رغد ف سرها اصل دى اول مرة احمد يهزر فيها
تانى حاجة لو لقدر الله ف يوم زعلنا من بعض هيبقى بينا القران والسنة
ومش عايزة يعدى يوم غير وكل واحد فينا راضى عن التانى وبيدعيلة ف كل صلاة
ويبقى لينا ورد يومى نقراه ف نفس الوقت
وكل واحد ياخد بايد التانى للطاعة تمام
احمد : تمام اوى ...ربنا يبارك فيكى
تعرفى انا بحمد ربنا اوى اوى
رغد : الحمدلله لية بقى
احمد : لانه رزقنى بزوجة صالحة تعينى ع طاعته زيك

رغد : بصت ف الارض ومردتش
مرديتيش لية انا قلت حاجة غلط
رغد : تؤ .... وانا كمان بقول الحمدلله زيك
يارب دايما تفضل تاخد بايدى لربنا لحد مانوصل للجنة
احمد : امين ...
وخلصت الخطوبة والكل فرحان واتفق احمد مع ابويا انه يجي بكرة وانا فرحت جدا بس مابينتش اى حاجة اصلى اتكثفت ^^

سلام بقى يارغداشوفك بكرة ان شاء الله
سلام يااحمد لا اله الا الله
محمد رسول الله .....اه رغد
نعم ....متنسيش تدعيلى دعوة حلوة وانتى بتصلى

رغد :طيب يااحمد .......وانتهى اليوم وانا اسعد بنوتاية بس فرحت انى عرفت ازاى هنمشى ف فترة خطوبتنا ...
.وصحيت تانى يوم ع مفاجاة جميلة ....ولا اقولوكو
نكمل الحلقة الجاية

رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 1:11 pm

(حلقة 5)

تانى يوم لقيت بابا بيصحينى ويقولى قومى يالا هنتاخر
رغد:هنتاخر ع اية
بابا : ع احمد واهلة
انا :بابا انا مش فاهمة حاجة هوا احمد الى هيجيبوا الساعة 10 الصبح
اصل هوا عاملك مفاجاة
انا :عاملى مفأجاة اية اية اية
بابا: مش هاقولك
انا : لا عشان خاطرى بالله عليك
بابا: ياستى عزمنا هو واهلة نقضى اليوم سوا برة وهوا فرصة نتعرف ع بعض اكتر

انا :بجد ربنا يخليك ليا يابابتى وتفرح دايما كدة ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile
بابا: ياسلام ياختى يعنى فوقتى لما جبتلك سيرة احمد ماشى يااروبة بعد كدة هبقى اصحيكى ع (رغد احمد جة وجايبلك موز )
وقتها هتنطى من السرير ومتتعبنيش ف صحيانك دة  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
انا : ههههههههههههههههههههه ماثى يابابتى

ومعرفش ازاى لبست وجهزت ف نص ساعة بس ودة امر غريب نوعا ما لبس وفطار وكلة ف نص ساعة
يالا ياسى احمد بقيت سوبر ومن بسببك اهو
وفجاة سمعت صوت كلكس عربيتة لقيتة هوا الى بيكلكسلى  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
نزلت بسرعة واول ماقربت من باب العمارة بقيت هادية ورحت سلمت ع طنط وعمو واخواتى معايا وفضل احمد
لقيتة واقف مستنى اسلم علية
انا : ازيك يااحمد
احمد : الحمدلله ..ازيك انتى
انا : الحمدلله
احمد: تعرفى انا مبسوط انى شفتك اوى ياه انا عايز اتكلم معاكى كتير انا من امبارح بفكر فيكى

رغد فرحت من شعورة دة بس حسيت ان الكلمة دى اتعديت الحدود الى متفقين عليها
وبعدين قالت لما نوصل النادى هنبهوا للاسلوب دة بطريقة لطيفة يمكن ماخدش باله
وصلنا النادى وقعدنا سوا كلنا نتكلم وبعدين جة وقت الغدا

بابا :يالا يابنات شوفو هتتغدوا اية
انا اخترت بيتزا
وانت يااحمد
احمد :انا زى رغد
طيب ماشى
مى : ايوة ياعم اهوا هيطلب زيك دة شكلة بيعزك اوى
انا : بس الا يسمعك عيب كدة هوش
مى: طيب خليكى انتى كدة قفل ع طول
انا: اية قفل دى عيب بقى والله لما نروح لاضربك بالمخدة
بعد الغدا قمت اتمشيت انا واحمد ادام اهلنا ولقيتة بيقولى

تعرفى يارغد انتى احلى حاجة ربنا رزقنى بيها
انا : شكرا يااحمد
احمد : مالك انتى مضايقة من حاجة
انا : هواانت مش اتفقت معايا كلامنا هيكون ف حدود
احمد: اه
رغد:................
احمد : فية اية يارغد هوا انا تعديت حدودى
رغد: اصل انت الصبح قولتلى انا مبسوط انى شفتك ومن امبارح بفكر فيكى ودلوقتى تقولى انتى احلى حاجة ف دنيتى طبعا كلام حلو بس سابق لاوانة انا لسة مش مراتك
احمد : اسف
رغد :انت زعلت يااحمد ...انا بس مش عيزاك تاخد ذنوب بسببى
احمد : اصلى مش عارف اكلمك كلمتين

رغد:اتكلم بارحتك واتعر ف عليا بس خد بالك من كلماتك انت لسة غريب عنى

احمد....................طيب يارغد حاضر

احمد اتكلم معايا كلام عادى وحسيت انه اتقفل بس انا مش غلطانة انا عايزة ارضى ربنا قبل اى شىء ماهو لازم ياخد باله انى لسة مش بقيت مراتة ولا اية

وصلنا البيت وسلمت ع طنط وعمو ولقيت احمد باص لى وقالى تصبحى ع خير
قلتلة وانت من اهلة
ولقيتة سكت
انا : يعنى ملقتليش ادعيلى معاكى وانتى بتصلى
احمد: ادعيلى معاكى دعوة حلوة ياستى
طلعت البيت وانا مضيقة انه اتقمص واسلوبة اتغير ولقيت نفسى جريت ع سجادة الصلاة وصليت ركعتين وكلمت ربنا
(يارب اهدى احمد ونور قلبه بحبك وادم علينا رضاك واجمعنا ف الحلال واملأ حياتنا بطاعتك ........يارب اهدى احمد واصلح حالة انا عارفة انه بيحبنى وانا كمان بحبة بس يارب حبك اولى عندى يارب اهدية وفرح قلبة ومتخلهوش يزعل منى واجعلنى اتقك فية واجعلة يتقينى فيك )

بعدها لقيت احمد بيتصل
سلام عليكم
احمد: وعليكم السلام مش بتردى لية
انا :اصلى كنت بصلى ماسمعتش الموبايل
احمد:تقبل الله
انا :منا ومنكم ............وساد صمت لثوانى ومر كانة لساعات
احمد:انا سف يارغد انى كلمتك من غير مااخد بالى من كلامى والله انا ماقصدت انا اسف انا هراعى ربنا ف كلامى تانى ومش هعمل شىء يغضبة المهم تكونى انتى مش زعلانة منى وراضية عنى ممكن ؟؟

رغد: يااحمد انا مش زعلانة انا بس مش عيزاك تاخد ذنوب بسببى بكرة نتجوز وابقى مراتك شرعى وقول الى تقولى مش هضايق بقى ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile
احمد:ههههههه طيب يارب تبقى مراتى بقى بسرعة
رغد:هههههههه ياسلام دة احنا لسة مخطوبين امبارح
احمد :وفيهااية اتخطبنا امبارح ونتجوز بكرة
رغد: ف سرها يارب
رغد انتى نمتى منى ولا اية
رغد:لا انا معاك .......ربنا ييسر ويكتبلنا الخير متقلقش يااحمد زى ماربنا رزق كل واحد فينا بالتانى اكيد هوا اعلم بينا وهيرضينا ف الحلال ان شاء الله
احمد: يارب .........طيب انا بقى هسيبك تنامى عشان متضيعيش الفجر
رغد: طيب ماشى
احمد : مش عايزة حاجة
رغد: لاا شكرا جزاك الله خيرا
احمد: طيب ممكن اقولك حاجة قبل مااقفل ومش تضايقى
رغد: قول
احمد: ربنا يخليكى لينا
رغد: ويخيلك لينا ...............احمد استنى لينا مين
احمد : يعنى ليا انا وانتى واولادنا
رغد: اه قولتلى ........
اولادنا هما لسة جم اصلا
احمد : لا لسة هيجوا ان شاء الله بس انا عارف ان هما هيحمدا ربنا ع ام ملتزمة وطيبة زيك وبيدعوا بكدة من دلوقتى  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
رغد: ههه طيب جزاك الله خيرا روح نام بقى عشان متضيعش الفجر منك
احمد : حاضر تصبحى ع خير
رغد: وانت من اهلة متنسيش تدعيلى
احمد : حاضر .....سلام عليكم

نمت وانا مرتاحة وحسيت ان ربنا استجاب دعوتى ........يارب افضل دايما راضى عننا كدة ووفقنا لطاعتك يارب

نكمل بكرة بقى  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)

رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 1:12 pm

(حلقة6)

رغد: يااااه انا مش مصدقة مر 3 شهور ع خطوبتى انا واحمد والحمدلله ربنا مبارك فينا ومتفقين ع كذا طاعة وبنعملها سوا والحمدلله ماشين ف حدود ومنغير هزار
ابتديت اعرف احمد اكتر واكتر هوا شخص طيب اوى وكريم ممكن يتقمص زى الاطفال ببراءة جميلة بس قلبة طيب وبيسامح بسرعة

وكمان بيحاول ميخلنيش اضايق من اى حاجة

........................
احمد : الحمدلله انا حاسس ان ربنا راضى عنى انا بحب رغد اوى ودايما بدعيلها ف صلاة الفجر
انا نفسى بس اعرف هى بتحبنى ولا لا وطبعا مقدرش اسالها
انا بحس بيها مبسوطة لما تكون معايا ..بس نفسى اتاكدت بقت بتحبنى زى مابحبها ولا لسة مجرد اعجاب
اعمل اية اعمل

ايوة فكرة ^_*

سلام عليكم ........رغد انا ع الشات عايز اقولك حاجة مهمة لو فاضىة افتحى حالاا ...

رغد: اية دة مالة طيب مايتصل ع البيت .........طيب خلاص اروح افتح النت
خير يارب

رغد: سلام عليكم
احمد: وعليكم السلام
رغد:خير يااحمد قلقتنى فى اية ماتكلم ع البيت طيب
احمد: لا الموضوع الى هاقولة ميستحملش مكالمة تليفون
رغد: لية انطق قلقتنى
احمد: بصراحة يارغد .........انا عايز اعترفلك بحاجة

رغد: حاجة ...حاجة اية
احمد : اصل انا قلت مش معقول اتجوزك وانا مخبى عليكى سر خطير زى دة

رغد:سر اية .........يااحمد فى اية اتكلم

احمد: بصراحة يارغد ........انا متجوز ؟؟

رغد:.....................................

انت قولت اية

احمد: انا متجوز
رغد: يعنى اية متجوز متجوز عليا من قبل ماتجوزنى

احمد: اصل دى كانت بنت جميلة اوى وانا حبيتها ومتجوزها شرعى بس مرضيتش اقولك الا تزعلى انا بحبها اوى ومقدرش اسيبها ولا اسيبك انتى كمان انا بس قولت اقولك عشان نبقى متجوزين ومفيش اسرار بينا

رغد: نعم احمد انت بتكلم بصراحة عادى كدة
لا يااحمد انت واخدنى من بيت محترم حاجة زى دى كنت قلتها قبل ماتيجى تتقدم ادام امى وابويا لكن متجيش دلوقتى تقول كدة
انت لو هتجوزنى اكون انا اول واحدة واخر واحدة ف حياتك
لكن كدة انا مش مستعدة اكمل حياتى معاك لانى للاسف اتغشيت فيك وانا فكراك صادق ومش كداب ...........اتفضل تعالى شوف ابويا وخد شبكتك ودبلتك

وقفلت السكة
فضلت اعيط لحد ماحسيت ان عيونى وقعت من وشى وانا ف حالة مجنونة مش فاهمة لغاية دلوقتى اية الى عملة دة ولية خبا عليا
كدة يااحمد تحب وتجوز عليا وكمان تقولى مش هقدر اسيبها
لدرجة دى هونت عليك اومال لو اتجوزنا وعشنا سوا هتعمل اية

فضلت اعيطت لحد ماالشمس طلعت عليا وانا جسمى ع الارض وراسى ع السرير وفوقت ع الضوء

ببصى ف الموبايل لقيت 50 ميسدكول و5 رسايل مكتوب فيهم بالله عليكى ردى وانا هفهمك كل حاجة

واتصل تانى ...........سلام عليكم رغد

وعليكم السلام
احمد : ممكن تسمعينى
رغد:هتقول اية تانى غير الى قولتة ..اها هتقولى ولادك منها اد اية دلوقتى

رغد استنى بس
احمد لو سمحت انا تعبانة بجد وخلاص مش عيزاك شكرا ع الى عملتة فيا ومش هقدر اقول غير ربنا يسامحك
..................................................
احمد:اية الفكرة الهباب الى انا عملتها دى يعنى عشان اعرف هى بتحبنى وبتغير عليا اقولها انا متجوز
انا غبى اوى
ماهى كمان داييما جد ولا شوفتها مرة بتغير ولا بتتنرفز ولا اى حاجة
يوووه بس انا بردوة غبى دى صدقت وصوتها تعبان ومليان عياط دى طلعت بتحبنى اوى اوى وانا الى فاكر انها مش بتحبنى
ياحبيبتى يارغد ..انا اسف والله غصب عنى

لالالا الكلام دة ميتسكتش علية دة هيقلب جد انا الحق اروحلهم قبل ماتقول لباباها ومامتها وتسيبنى فعلا

رغد: انا هعمل اية واقول لبابا اية بجد انا متصورتش انك تلعب بيا كدة يااحمد
يارب ارحمنى برحمتك انت ارحم الراحمين

رغد..رغد
ايوة يابابا
تعالى يابنتى احمد هنا
احمد: انا اسف ياعمى انى جاى الصبح بس معلش عايز رغد ف موضوع مهم

انا لبست حجابى وطلعت .....بابا حاسس انى زعلانة منه فسبنى لوحدى معاه بس طبعا كان شايفنا من بعيد

احمد : ازيك يارغد
رغد:................
احمد: انا اسف انى زعلتك وخليتك تعيطى انا مقصدتش والله
رغد: لا ولا يهمك بس انا ملحقتش احضر شبكتك ممكن تستنى ادخل اجيبهالك واجى

احمد: استنى يامجنونة
رغد: نعم
احمد: ممكن تسمعينى بقى
كل الكلام الى قولته ف التليفون دة كدب واقسم بالله العلى العظيم ماحصل انا عمرى مااتجوزت ولا دخل قلبى اى واحدة قبلك وعمرى ماهيدخل قلبى حد بعدك انا الى عامل اللعبة دى عليكى وانت بذكائك صدقتيها

رغد: يعنى اية
يعنى انا فعلا متجوزتش انتى اول واحدة ربنا هيكرمنى واتجوزها
رغد:اومال مين دى وكل الحدوتة دى

احمد: اقولك بصراحةو متزعليش
رغد: اتفضل
احمد: بصراحة يارغد احنا الحمدلله مخطوبين بقالنا شهر ونا كل يوم احمد ربنا عليكى وانه رزقنى بملاك طيب زيك بس عمرى ماحسيت منك اى حاجة نحيتى
كان نفسى اعرف انتى بتحبينى ولا لا لسة مش بتحسى نحيتى غير مجرد اعجاب وبس
كنت خايف انى اكون لسة مجرد انسان بتتعرفى علية
انا ملقتش اى طريقة اعرف بيها شعورك نحيتى غير انى اخترع القصة دى انتى ولا عمرك غيرتى عليا ولا اى حاجة لانى ولا بكلم بنات ولا اعرف اى حد من عيلتك بنات غير اخواتك حتى بنات عمى انا بعاملهم ف حدود وكمان هما صغيرين عنى يعنى الحمدلله قلبى ملك لربنا وبس
والشيطان لعب ف دماغى فملقتش غير انى اقولك كدة واشوف هتتصرفى ازاى

وادينى اكتشفت حاجات كانت مستخبية عنى
اولا انك محترمة ومغلطيش فيا
ثانيا عرفت شعورك من ناحيتى
ثالثا ان قلبك طيب وقولتيلى مش هاقول غير ان ربنا يسامحك
رابعا انا بحمد ربنا انك هتكونى مراتى مسمحانى بقى
بصى انا جبتلك ورد وشوكلاتة كمان

رغد:بعد الكلام دة كان عندى رغبة مكبوتة انى اهد الحيطة الى ف وشى
احمد :مش هتكلمينى بردوة
رغد: احمد انت مجنون
احمد: الله يسامحك
رغد: يعنى تعمل كل دة عشان تعرف شعورى نحيتك مانامش طو ل الليل وافضل اعيط ودماغى هتفرقع من الصداع وتقولى دة حدوتة

احمد:انا اسف والله
رغد: بجد انا مش عارفة ارد عليك ازاى
احمد: رغد بالله عليكى سامحينى انا مش هعمل كدة تانى خلاص
رغد: (بصيت لاحمد وفرحت انه فعلا بيحبنى وعرف انى بحبة اكتر مما يتخيل كمان بس زعلت انه لعب بمشاعرى ومحستش غير بدموع كتير نازلة من عينى )
احمد: لا يارغد بالله عليكى متعيطيش كفاية انا مش بحب اشوفك بتعيطى انا اسف والله اسف طيب ازعلى منى وعاقبينى لو حابة بس متعيطيش بالله عليكى

رغد: خلاص يااحمد انا مش عايزة اتكلم ف الموضوع دة تانى
احمد : يعنى سامحتينى
رغد: استنى ثانية وهرجع

قمت اتوضيت ودخلت اوضتى صليت ركعتين لانى فعلا كنت محتاجة ربنا دلوقتى مش طايقة احمد خالص
عيطت ودعيت لغيت ماحسيت ان ربنا هدانى وانى خلاص مرتاحة ومسامحة احمد

طلعت علية لقيت وشة ضارب الوان وكان قلقان فعلا اصر ع موقفى واسيبة

احمد:..........بص ناحيتى ومتتظر كلمة تخرج منى تطمنة
رغد: خلاص مسمحاك بس والله لو عملت كدة تانى ولعبت بمشاعرى انا مش هكلمك تانى
احمد:هاااااا الحمدلله لا والله اخر مرة
رغد: طيب فين الورد والشوكلاتة بتوعى ولا ضربت عليهم
احمد: لاو الله اهم بالهنا والشفا
رغد: شكرا

احمد : انا هستاذن بقى عشان الحق الشغل عشان عمى شكلة مستغربنى......لا اله الا الله
رغد
:محمد رسول الله
احمد : رغد ..... ربنا يخليكى ليا
رغد : ويخليك ليا

رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 1:15 pm

(حلقة 7)

هذا وقد ثبت رؤية الهلال ان غدا اول ايام شهر رمضان المبارك اعادة الله عليكم وع الامة الاسلامية باليمن والبركات

كل سنة وانتو طيبين يابنات
مى ونور ورغد: وحضرتك طيب يابابا
وان شاء الله فرحانين بيك انت وماما راجعين من العمرة قريب
ماما: امين يارب يكتبهالنا
بقولك بقى يارغد
رغد:ايوة ياماماتى
ماما: كلمى بقى احمد وقوليلة احنا عزمينه ع الفطار بكرة
رغد:لية
ماما:لية انتى يابت انتى عايزة تجننينى مش خطيبك دة بردك كلمية وقوليلة ماما وبابا عزمينك

رغد: استنى خمس دقايق وهتلاقية بيتصل
ماما: انا نفسى افهم انتى عدى ع خطوبتك بيه اد اية
رغد: ست شهور
ماما: طيب انتى بقى حبيتة ولا مسترخماة ولا تقلانة علية اصلى مش فهماكى
رغد: ياماما انا بحب احمد جدا ولو لفيت الكون ماهلاقى زية بس انا بتعامل معاه ف حدود لانه لسة مبقاش جوزى لا ينفع انا اخد علية ولا اسيبة ياخد عليا
هياخد عليكى ازاى يعنى ماهو الواد محترم وبيتقى ربنا
رغد: ايوة بس ف الاول و الاخر انسان وبيحبنى وممكن لو فتحت سكة يفرح وممكن يقولى كلام مش اوانة دلوقتى انا بحبة ومش عيزاة ياخد ذنوب بسببى

فاكرة ياماما الى حصل ف الشهر الى فات
ماما: حصل اية
رغد: لما كان ف يوم شتا اوى وانا رحت الكلية من غير الشمسية ولقيتة بيكلمنى ويقولى اطلعى ع باب الكلية
وطلعت لقيتة جايبلى شمسية وجاى
ماما: يعنى هوا شم ع ظهر ايدة ماانا الى قولتلة نسيتى شمسيتك وجة اخدها من هنا وراحلك واستاذنى
رغد: ايوة ماقلتش حاجة انا كنت فرحانة وهوا كان فرحان اكتر حسيت انه كان عايز يقف ويتكلم وحس انه براحتة اينعم متعداش حدودة ف الكلام بس كان مرتاح ان احنا برة وانا مش حابة كدة
ماما: رغد ربنا يكون ف عون جوزك
رغد:ياماما هوا انا بقول الكلام دة من مزاجى دى اوامر ربنا ان يبقى ف حدود ف التعامل هوا لسة غريب عنى لما يبقى جوزى هبقى عسولة وامورة متقلقيش ^_*
ماما: ربنا يستر
مى : رغد رغد احمد ع التليفون

سلام عليكم
احمد:وعليكم السلام ازيك يارغد
رغد: الحمدلله بخير وانت
احمد: الحمدلله اوى كل رمضان وانتى طيبة
رغد: وانت طيب يااحمد
احمد: وان شاء الله رمضان الجاى نفطر ف بيتنا سوا ان شاء الله
رغد: ان شاء الله اه بمناسبة الفطار بابا وماما عزمينك بكرة تفطر عندنا
احمد: ( مش الرد الى منتظرة خالص ف سره )طيب حاضر تسلم ايدين طنط
بقولك انتى بقى هتصلى التراويح فين انهاردة
رغد: لسة معرفش
احمد: طيب ماتجيبى نور ومى وطنط وعمى وتيجوا تصلوا معايا ف المسجد انا همسك صلاة التراويح ان شاء الله
رغد: طيب هاقولهم واقولك ان شاء الله
.................................................. .
وبالفعل رحنا صلينا ف مسجد احمد وكنت مبسوطة اوى انى هصلى وراه اول ماشفنا جاة علينا وهوا مبتسم وسلم ع ماما وبابا واخواتى ثم عليا
انا مبسوط انك هتصلى هنا تبقى تدعيلى بقى
رغد: انا بدعى ع طول متقلقش
احمد: طب بتدعى باية
رغد: وانت عايز تعرف لية
احمد: كدة هو غلاسة يعنى
رغد: لا الدعوات دى اسرار بينى وبين ربنا هوا بس الى يعرفها ويحققها متدخلش انت
احمد: خلاص ياست الشيخة انا اسف بركاتك
رغد: انت واقف لية يالا بقى روح العشا هتدن ربنا معاك
احمد: حاضر حاضر متنسيش تدعيلى معاكى
رغد: حاضر والله فاكرة ان شاء الله

احمد ف سرة :ياباى عليكى يارغد لما بتغلسى بتبقى زى العسل يارب نتجوز بقى واخلص انا حاسس انها شوية ولو هزرت هتعضنى  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
انا ادعى ربنا يهديها كدة ونتجوز بقى

وابتدت الصلاة انا كنت مبسوطة اوى ان احمد الامام ودعيت ربنا يكون امامى ف الصلاة لاخر عمرى واصلى وراه ف الحرم يارب
كان صوتة حلو وكله خشوع واقرى القران بطريقة جميلة خطفت كل القلوب
لقيت نفسى ف كل سجدة هوا اول حد انا بدعيلة وبدعى ربنا يجمعنا سوا ف الحلال وهوا اول حد بيجى ذكرة ع لسانى
خلصت التراويح وانا كان نفسى تفضل لبكرة

احمد: تقبل الله ياطنط
ماما: منا ومنكم ياحبيبى ماشاء الله عليك انت جميل اوى ف الصلاة انا هجى كل يوم اصلى هنا
احمد: تنورى ياطنط متنسينيش ف دعاكى بس
ماما:والله يابنى بدعيلك دة انت ابنى الكبير ولا اكمنك جوز بنتى يعنى
احمد ونا بصينا لماما ف وقت واحد لان الكلمة رنت ف ودننا ولقيت نفسى بقول
لا ياماما احمد لسة مش جوزى

احمد بصيلى وقالى : ان شاء الله يارغد
ماما وقتها بصيتلى ونظرتها تقول انتى دبش كدة دايما
ماما: بعتبار ما سيكون يعنى ان شاء الله يااحمد انت عارف رغد بتتكسف من اقل حاجة متخدش ف بالك
احمد: لا عادى ياطنط
اهو عمى جة
اية يااحمد الجمال دة ماشاء الله عليك ربنا يفتح عليك يابنى دة انت حسستنى انى بصلى ف الحرم
احمد: ربنا يرزقنا زيارتة ان شاء الله
بابا: اللهم امين طيب تعالى اوصلك بقى
احمد: لا معلش ياعمى اتفضلوا انتو انا لسة ورايا كام مشوار كدة واسلم ع صحابى يعنى
رمضان كريم
بابا: الله اكرم طيب خد بالك ع نفسك ومستنينك بكرة ان شاء الله

احمد: ان شاء الله سلام عليكم
رغد: وعليكم السلام

مشيت وانا حسيت ان احمد اضايق انا مقصدتش اقول انه لسة مش جوزى بس طريقتى كان شكلها انى لسة مش مستعجلة مع انى بدعى دايما ربنا يقرب بينا ف الحلال

احمد:هى رغد بتعمل كدة لية انا فرحان انها بتعاملنى بما يرضى الله ف حدود بس ساعات بتبقى قافلة كدة يووووووه اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
يعنى هى عشان بتراعى ربنا اقول عليها قافلة لالا دى بنت ربنا بيحبها وبيحبنى انه رزقنى بيها اللهم لك الحمد انا ان شاء الله هاقول لعمى بكرة ع كتب كتابنا ف العيد يارب ايوافق بقى

احمد: الو سلام عليكم
رغد: وعليكم السلام
اه ازيك يااحمد
احمد: الحمدلله
رغد: انت ف الشغل
احمد:اه معلش لو مرديتش من اول مرة كنت عند المدير
رغدف سرها ياه راجل خضتينى عليك
احمد :رغدا انتى سمعانى
رغد: اه
بقولك هوا انت زعلت امبارح انا مقصدتش اكون رخمة كدة

احمد: لالا ولا رخمة ولا حاجة عيب تقولى كدة اينعم انا لسة مش جوزك بس هاكون ان شاء الله

رغد: طيب الحمدلله انى مكنتش رخمة انا اصلا مش رخمة

احمد: لا صح انا الى رخم ومش هاقولك ع المفأجاة الى هعملها انهاردة لما اجى
رغد: مفأجاة اية
احمد: مش هاقولك
رغد: لا بالله عليك
احمد:انا عندى شغل لما اجى بليل هتعرفى هتبقى مفأجاة ازاى يعنى يالا بقى سلام بدل مااترفد بسببك

رغد: ماشى مع السلامة
ياترى يااحمد هتعملى بيه
يارب تكون عايز تكتب الكتاب انا خلاص هفقس بسببك
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
ونكمل الحلقة الجاية

رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 4:40 pm

(حلقة8)

وتانى يوم ....

يالا يابنات تعالوا ساعدونى نحضر الفطار
رغد رغد لو خلصتى وردك ف القران تعالى ساعدينا
حاضر ياماماتى

ماما: اعملى السلطة وجهزى التمر وطلعى العصير من التلاجة
رغد: من عيونى روحى انتى اقرى وردك وادعيلى دعوتين حلوين واحشرى دعوة لاحمد ف النص
ماما: حاضر يالمضة

وجهزنا الفطار وشوية الباب خبط ...
بابا فتح
احمد: سلام عليكم
بابا: وعليكم السلام ازيك يابشمهندس اتفضل اتفضل
ياام رغد : تعالى احمد جة
ماما: ازيك يااحمد والله كنت لسة بدعيلك
احمد: الله يخليكى ياطنط ربنا مايحرمنى من دعاك ليا
طلعت انا واخواتى سلمنا علية وماما قالتلى خلاص اقعدى معاة واخواتك حيحطوا الاكل ع السفرة وبابا فضل قاعد ادامنا بيتفرج ع الابتهالات

رغد: ازيك يااحمد
احمد: بخير اوى الحمدلله وانتى
رغد: كويسة
احمد: يارب دايما وصاد صمت لعدة ثوانى
رغد: انت ساكت ليه
احمد: عايزانى اقول اية
رغد: قولى ع المفأجاة

احمد: وانتى لسة فاكرة
رغد: لية هوا انت كنت بتهوينى ف التليفون الصبح ولا حدوتة جديدة

احمد: يااااااه انتى لسة منسيتيش ياباى عليكوا يابنات .... طيب هاقولك حاضر بس هاقول عمى اهم
رغد: لا طبعا انا الاول
احمد: لية ان شاء الله
رغد: لانى انا مراتك .......اقصد خطيبتك
احمد: لا يارغد انتى لسة مش مراتى  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
(واحدة بواحدة )
رغد: ماقلنا خطيبتك باعتبار ما سيكون يعنى (يادى اللخمة الى انا فيها خلاص بقت واحدة بواحدة )

احمد:طيب هاقولك وامرى لله
رغد: لو مش عايز تقول خلاص انا مش هتحايل عشان تقول
احمد: اقعدى بقى انتى كل شوية تتقمصى زى العيال ....ياستى الموضوع وما فيه انى بفكر اتجوز
رغد: يعنى اية ؟؟
احمد: لا هو شكل الصيام عامل عمايلة معلش هعذرك لانه اول يوم
هفهمك ستيب باي ستيب واخد فيكى ثواب
رغد: اه
احمد: انا خاطب بنوتة طيبة واسمها رغد وجاى اقابل باباها انى عايز اكتب كتب كتابى عليها ومستنى بعد الفطار اقولة فهمتى بقى ..خدى بالك دة سر اوعى رغد تعرفة
رغد: (ياااااااه اخيرا نطقت هية هية )
احمد: اول مرة اشوفك مذبهلة 0.o
رغد: انت بتكلم بجد انت هاتقول لبابا انك عايز تتجوزنى
احمد: اومال انا بقول اية من الصبح صحى النوم ...لا انا صايم هاة
رغد: يااه الحمدلله بجد انا مبسوطة اوى يااحمد اخيرا هنتجوز

احمد ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Frownياه انتى مبسوطة اوى كدة يارغد ربنا يقدرنى اسعدك يارب لاخر يوم ف عمرى ..ف سرى )
رغد: احمد ماترد سرحت ف اية
احمد: هاة لا مسرحتش انتى كنتى بتقولى اية
رغد: لا انا صايمة هاة ركز ....هتقول لبابا نكتبه امتة
احمد: ف العيد بعد رمضان ان شاء الله ....اية رايك
رغد:حلو طبعا نفطر ع فرحة من ربنا
احمد: يارب كل الايام تبقى فرح ولينا نصيب فيها
رغد: امين
يالا ياولاد الادان بيدن ..........................وبعد الفطار

احمد: عمى لو سمحت عايز اكلم حضرتك انت وطنط ف حاجة
بابا: اتفضل يابنى
احمد: انا كنت بستاذن حضرتك انى اكتب كتابى ع رغد ف العيد بعد رمضان
ماما وبابا : كتب الكتاب
رغد ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Frownيارب استر ويارب يوافقوا )
احمد: اه انا بس حبيت اعرض الموضوع ع حضرتك وبعدين نيجى انا وماما وبابا ونتفق ع اليوم و المسجد والحاجات دى يعنى
بابا: والله انت اتكلمت ف وقت مبارك احنا مش هنلاقى زيك ادب واخلاق ودين وابن حلال انت بس تحط رغد ف عنيك وتتقى ربنا فيها
احمد : حاضر
ماما: اية رايك يارغد
رغد: انا مش هاقول راى دلوقتى بعد مااصلى صلاة استخارة الاول
احمد : 0.o
رغد : بس دة مش معناه انى مش موافقة ..موافقة طبعا بس نستخير ربنا الاول قبل اى شىء .....صح يااحمد

احمد: (ابتسمت تلقائيا لانها فكرت ف الله قبل ماتفكر فيا وفرحت اوى لانها قالت كدة )صح ..جزاكى الله خيرا

بابا: خلاص نصلى صلاة استخارة ووربنا يوفق للخير

احمد نزل وهوا بيقولى ..صلى وادعى للخير بقى وربنا ييسر
رغد: ان شاء الله ربك كريم متقلقش
احمد :ونعم بالله
ونزل احمد ..............
كان جوايا كلام كتير نفسى اقولة بس لسة ماجاش وقتة بكرة لما نتجوز هطلع كل الكلام الى جوايا وهعرفة انه احلى هدية من ربنا ليا وانه فعلا حد يستحق قلبى ...انا ربنا وفقنى وحفظت قلبى بحب الله ورضاه لغاية لما رزقنى بحد طيب وكلة خير زى احمد
ربنا ييسر الخير ويجمعنا ف الحلال قريب
اصل ربنا كريم طول مااحنا بنرضيه ربنا يفرحنا باجمل فرحة وف بنات فاكرة انها لما تصاحب وتحب يبقى دة حب لا طبعا احلى حب الى ف النور روبنا راضى عنه تفضل كاتمة ف قلبك لغاية لما ربنا ياذن ف الحلال ويطلعة ينور الكون ويسعدك انت وحبيبك سوا وبالحب دة يفتح لنا بيه طريق للجنة سوا الحمدلله اوى اوى اوى

وبعد صلاة الاستخارة .........................
احمد : يارب اكتبلى الخير حيث كان ثم رضنى به واسعد قلبى وقلب رغد واجمعنا ف حلالك يارب
...... رغد قالت هترد عليا انهاردة اتصل بيها ولا اسيبها براحتها مانا بردوة مش عايز اضغط عليها ..هى اكيد فرحانة زى ونفسها نتجوز بس انا عارف البنات بردوة بتخاف دى حياة ومسئولية جديدة .اتصل ولا اية ...لا انا بقول بلاش اضغط عليها اكتر هى تتصل واسيبها براحتها تكون هديت ...........التليفون بيرن يارب تكونى انت يارغد

سلام عليكم
احمد : وعليكم السلام ازيك يارغد
رغد: الحمدلله وانت وطنط وعمى
احمد : كلنا بخير خيرا
رغد: انا صليت صلاة استخارة
احمد ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Frownربنا يستر يارب فرحنى ) هاة وربنا مريحك لاية
رغد: بص يااحمد بصراحة كدة
احمد: هاة اية (اجمد يابو حميد ...اية مش موافقة ولا اية.)
رغد : اصلى مش عيزاك بس )
احمد: ماتقولى يارغد متنقطنيش بالكلام
رغد: خلاص ياعم الحج بتتنرفزش طيب
احمد: لا والله انا مقصدتش معلش اتفضلى قولى انا سامعك
رغد: (اية دة انت مستنى قراراى كدة ومتنرفز اوى هههههههه متخفش يابنى وافقت الحمدلله بس لازم اغلس عليك حبة ف سرى )
رغد :انا الحمدلله استخرت ربنا موافقة نكتب الكتاب ف العيد

احمد: هاااااااااااة بجد الحمدلله ( ياشيخة سيبتى ركبى لازم لعب العيال دة ف سرى بردك )
خلاص ان شاء الله انا وماما وبابا هنيجى بكرة بليل نتكلم مع عمى
رغد: طيب ان شاء الله
احمد : سلام عليكم يازوجتى المستقبلىة
وعليكم السلام يابعلى المستقبلى
وانتهى اليوم

وتانى يوم جه اهل احمد واحمد واتفقنا ع المسجد وكل حاجة وان شاء الله هيكون 2 يوم العيد الصغير

احمد: ياه انا مش مصدق خلاص هنتجوز الحمدلله ربنا يخليكى ليا يارغد ومايحرمنيش منك
رغد :ا(مين ولا يحرمنى منك ) كابتن احمد انا لسة مابقتش مراتك خد بالك
احمد: حاضر ........انتى اكيد بعد الجواز مش هتقفلى كدة بردك
رغد: اقفل يعنى اية ..
احمد: لاولا حاجة
رغد: اه فهمت لا انا بقفل عشان مفتحش للشيطان سكة يدخل منها لكن بعد مانتجوز خلاص بقى نفتح الشوباك وهصدعك بكلام كتير ..متستعجلش ع رزقك اصبر بكرة تقول ياريت ترجع هادية زى ايام الخطوبة

احمد: هههههههههههههههههههه لا عادى انا متعود ع غلاسة العيال
رغد: كدة بردوة انا غلسة وعيلة طيب اية رايك انى مش موافقة ع كتب الكتاب
احمد: اية لالالالا معلش انا بهزر هوا كلام عيال ولا اية هنتجوز غصب عن اى حد احنا وافقنا خلاص مش هنرجع ف الكلام
رغد : لا شكلى استعجلت هفكر تانى
احمد : معلش خليكى انتى العاقلة الكبيرة ولا اكنى قلت حاجة
رغد :ههههههههه طيب ماشى امرى لله اتجوزك واخد فيك ثواب
احمد: والله لا بصراحة جزاك الله خيرا ربنا يقدرك ع فعل الخير
رغد ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Frownهههههههههههههههه لما بتتقمص بتبقى عسل ملحوظة دى بردك هاقولها مستقبلا )
ف سرى طبعا

انقضت ايام هذا الشهر سريعا وها نحن ف اوسطة وبعد كام يوم بابا واحمد هيعتكفوا سوا
باباتى حبيبى بيوحشنى اوى لما بيعتكف بس المرة دى باباتى وحد كمان هيوحشونى ..........احمد

كفاية كدة صداع ونكمل الحلقة الجاية
رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 4:41 pm

(الحلقة 9)

بابا واحمد ابتدوا الاعتكاف وكنا بنكلم بابا اوقات والاقية بيقولى احمد بيسلم عليكى
كان نفسى اكلمة اوى بس مكنش ينفع لان احمد كان مبداه ف الاعتكاف ( فرصة للخلوة مع الله ) كان بيفصل نفسة عن حاجة اسمها دنيا وهوا قالى كدة قبل مايعتكف وانا احترمت فية كدة

بس كنت دايما عندى يقين انه بيدعيلى وانا كنت بدعيلة دايما

وفو يوم من الايام المفترجة دى فضلت قاعدة لحد الفجر اصلى واقرا قران وادعى ربنا لكل الناس الى بحبها وصحابى وان يباركلى ف حياتى انا واحمد
ومحستش بنفسى غير نمت ع سجادة الصلاة وشفت رؤية حلوة اوى
رغد: شفت احمد كان لابس ابيض وفرحان اوى وبيقولى بصى يارغد احنا ربنا هيبارك ف حياتنا عشان احنا رضيناه وبكرة تشوفى )

قمت من النوم وانا فرحانة جدا............حسيت ان ربنا بيطمنى وبيفرحنى وقلت ان شاء الله هبشر احمد بالرؤية دى لما يرجع

رغد رغد
رغد: ايوة ياماما
ماما: يالا بقى عايزين نروق البيت بكرة العيد
رغد : اها كل عيد وانتى طيبة يامامتى
ماما: وانتى طيبة ياقلبى
رغد: ايوة ياعم منشكح ومبسوط انت اكمن حبيبك راجع بكرة تصدقى باباتى وحشنى والله

ماما: مانا عارفة انه وحشك بس مش هوا بس يعنى

رغد: يامامتى خلاص بقى مش لازم تكثفينى
ماما: عليا من امتة دة ان شاء الله ماشى ماشى
طيب يالا بقى بطلى لماضة وروحى ساعدى اخواتك

وبعد صلاة العشا بابا جة
البنات : بابا وحشتنا والله اوى اوى
بابا: وانتو والله عملتوا اية ف غيابى بقى
نور : انا الحمدلله ختمت القران مرة
مى:وانا ختمتة مرتين
انا : ونا الحمدلله مرتين بردوة ودعيتلوكوا كتير كتير

ماشاء الله ربنا يبارك فيكو 0....
انا : وانت بقى عملت اية يابابا
بابا: الحمدلله ختمت 3 مرات واحمد كان بيصلى بينا تهجد وختم القران ف 10 ايام دول والله احمد دة هدية من ربنا ليكى خدى بالك منه يارغد انا عارف انه هيتقى ربنا فيكى
رغد: امين من عيونى
بابا: كنت اقوم الاقية بيصلى قيام واسمعه بيدعيلك بس متقولوش انى اخدت بالى بقى
رغد: بجد الله ربنا يخليك يابابتى لا متخفش دة سرنا الصغنطوط مش هفتن عليك

ماما طيب ردى ع التليفون
رغد: سلام عليكم
احمد :وعليكم السلام ورحمة الله
رغد: احمد ..ازيك عامل اية
كل سنة وانتى طيب ربنا
يتقبل منك
احمد:ههههههههههههه حيلك حيلك انا مكنتش مهاجر
انا كويس وثانيا وانتى طيبة ثالثا تقبل الله منا ومنك
اخد نفسى بقى
رغد: معلش اسفة اصل بس ....بس
احمد: بس ..بس لا انا كدة فهمت تصدقى
رغد: يووووو خلاص بقى بعدين
احمد: هههههههه طيب ماشى انا عارف انها يومين وتفسرى البسبسة دى فاهصبر ع رزقى

رغد: لا نبيه
احمد: طبعا الذكاء دة سمة ف عيلتنا
رغد: اه طبعا اكيد
رغد: انا حضرت حاجتى خلاص ومستعد للعيد وكتب كتابنا بقى
احمد : وانا بس فاضل الجرافتة
رغد : اه صحيح هاتها سكرى
احمد: ودة من اية ان شاء الله
رغد: عشان تبقى ع لون فستانى بص دى تفاصيل مالكش فيها دى تفاصيل بنوتات انت بس هاتها كدة وخلاص
احمد : احنا من اولها هنمشى بنظام علم ونفذ لالالا ياهانم ماتخديش ع كدة
رغد: يعنى اية وانا قلت حاجة انا بقول ع الجرافتة بس يااحمد
احمد : معلش بقى انا هجيب اللون الى يعجبنى اصل دى تفاصيل شبابية انتى ملكيش فيها

رغد:خلاص براحتك انا مقصدتش افرض راى عليك يعنى
احمد: ايوة وبعدين انا الون الى مختارة هيعجبك عارفة لون اية ..
رغد: اية
احمد : سكرى
رغد: لا بجد لا شكلك خبرة ف الالوان
احمد: ايوة طبعا اللهم لا غرور يعنى
رغد: امين ربنا يزيدك تواضع كمان وكمان
احمد: امين

عيد مبارك بقى اشوفك بعد بكرة ان شاء الله
رغد: ان شاء الله سلام
احمد:سلام

وتانى بوم

صباح الخير يابابتى عيد سعيد
صباح الخير يابنات يالا بقى عشان نلحق صلاة العيد
ونزلنا كلنا صلينا ف مسجد احمد وصلى بينا العيد وسمعنا الخطبة وكانت فرحتى كبيرة اوى اوى

احمد: عيد سعيد يارغد: ...تقبل الله
رغد: منا ومنكم
احمد :خدى
رغد: اية دة
احمد: اصلهم بيوزعوا هدايا وحلويات العيد وانا ماشى واحد قالى خد لبنتك فافتكرتك
رغد: بجد الله ربنا يخليك ليا
وانا بنتك

احمد: بكرة تعرفى
رغد ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Frownياحبيبى يااحمد جابلى لعب وحلويات الله وكمان انا بنتة انا بحبك اوى اوى يارب بكرة يجى بسرعة بقى ف سرى طبعا ))
ماما: يالا ياعريس جهزت حالك بقى
احمد: ايوة ياامى
ماما: امى اول مرة تقولها
احمد: ما انا مش قادر استحمل لبكرة فقلت اسبق انهاردة بقى
ماما: ربنا يبارك فيك يااحمد ويفرحك انت والبت اللمضة دى
رغد: (وبصيت شظرا لامى مش ناقصة احراج ياحجة الله يخليكى ))
ف سرى بردك

وقضيت اليوم عيلة زيارات بس طبعا انا ف عالم والناس ف عالم تانى
ياااااااه بجد انا مش مصدقة خلاص بكرة هتجوز ونبدا حياتنا برضى ربنا يارب ارزقنى انا واحمد عمرة سوا ونعيش ف تبات ونبات ونخلف بشمهندسين وبشمهندسات ونربيهم تربية ترضيك وبعد مانكتب كتب الكتاب الايام تجرى ويجى وقت فرحنا بقى ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
انا بكرة هتفسح مع احمد واانجشة ادام الناس كلها واصرخ باعلى صوت واقول دة جوووووووووووووووووووووزى ومش هيهمنى حد وافضل الك معاه ف التليفون واطلب منه اخرج معاه وقت الشروق الصبح اصلها امنية حياتى نروح البحر ونقعد نتفرج ع الشروق اينعم هوا هيتجنن من جننانى بس يتعود بقى

وتانى يوم الصبح
صباح الخير ياعروسة قومى بقى
رغد: صباح الخير يامامتى قمت اهو
ياه ياماما انا فرحانة اوى اوى
ماما: ربنا يفرحك كمان وكمان بس لسة انتى ف اربيزى عقبال بقى الفرحة الكبيرة
رغد: ان شاء الله ادينا بنطلع السلم حبة حبة
ماما: ربنا يهنيكوا ببعض

ومن الناحية التانية
احمد احمد يالا اقوم ياعريس والله ودخلت القفص بدرى بدرى
احمد: قفص ؟؟فارس انت بتشتغل ف محل فراخ بعد الظهر
انا شاكك فيك يابنى
فارس : هههههههههههه يابنى انا بهزر ربنا يسعدك بس بردوة دخلت القفص بمزاجك اه مانا عارف مراية الحب حولة
احمد: والله دة انت الى احول ربنا يرزقك بحب حلال يفرحك وتشوف القفص يافالح كلنا لها الجواز دة امر لابد منه وداخلة داخلة فادخلوا بنفس بقى بدل ماتبقى شبورة وتمر بحياتك
فارس : اية الحكم والعقل دة لا شكل رغد فعلا ماثرة ف شخصيتك
احمد: طيب بقى اطلع سيبنى اكمل نوم

ماما: صباح الخير ياحبيبى
احمد: صباح الخير ياامى
ماما: يالا ياعريس قوم بقى عشان تحضر نفسك
احمد: لية انا مش رايح للكوافير ع مااظن يعنى
ماما: يالمض لا يافالح قوم كدة بس افطر واقعد معاك شوية ونظبط كام حاجة كدة واقعد معايا انا وابوك

احمد: حاضر ياست الكل انتى تؤمرى
ماما :ربنا يبارك فيك يابنى ويفرح قلبك

........................
رغد يالا بقى هتاخر ع الكوافير
رغد: طيب حاضر نازلة اهو
شوية وتليفونى بيرن لقيتة احمد
سلام عليكم
احمد: وعليكم السلام
رغد انتى فين
انا: وصلت عند الكوافيرة متتاخرش بليل ميعادنا بعد العشا عشان انا عارفة مواعيد الرجالة بزرميط شوية
احمد: الله يخليكى انا بزرميط بردك ماشى ماشى هعديهالك
رغد: طيب عن اذنك بقى يالا سلام دلوقتى
احمد : طب استنى هاقولك حاجة
رغد : قول
رغد ...............بتقول اية..احمد انت بتهزر ..................

ونكمل الحلقة الجاية
رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 4:42 pm

[size=32]الحلقة الاخيرررررره

[/size]
احمد: انا مش بهزر والله
انا قلت ابعتلك اكل انتى لسه هتقعدى للعشا بعتلك دليفرى ليكى ولمى ولنور وزمانة جاى ف السكة متقلقيش بس دليفرى محترم مش اى كلام
رغد: شكرا جزاك الله خيرا
احمد: جزانا واياكم يالا كله بثوابة

رغد: ربنا يزيدك حسنات كمان وكمان اهى دعوة حلوة مبسوط
احمد : اوى
رغد: طيب يالا بقى عشان انا مشغولة وبعدين الاكل جة انا هاكل
احمد: ماشاء الله سيرة الاكل بتيجى بتتحولى  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
رغد: الكلمة دى ليا انا
احمد: لالا طبعا ليا متاخديش ف بالك
رغد: اه بحسب  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
سلام بقى
احمد : لا اله الا الله
رغد: سيدنا محمد رسول الله

رغد: ياحبيبى يااحمد جايبلى اكل ومنستنيش والله طيب اوى
مى : جوزك بعتلنا اكل
نور: لسة مش بقى جوزها
رغد: ماتسبيها خلاص كلها كام ساعة ويبقى جوزتى شفتوا قلبو طيب
مى: اه قلبة قلب كرومباية
رغد: ياوحشة انا جوزى مش كرومباية
نور:هههههههههههه طيب اتخنقوا انتو بقى اكون انا خلصت الوجبة
مى ورغد: استنى ياطفسة

احمد: ههههههه احلى حاجة ان رغد فرحت انا والله مش نسيها دى روحى يارب اقدر اهتم بيها كدة لاخر حياتى
والله انا بحس انها بنتى صغنططة كدة وطيبة وبريئة ومش طالعة فيها زى بنات كتير
دايما متواضعة وبتشكر اى حد ع اقل حاجة ومتفائلة وكلها ايجابية
واهم حاجة انها مش نكدية
الحمدلله دة لو عليا اخبيها فى كنز جوة الدولاب نادر دلوقتى ماتلاقى ست تكرة النكد هههههههههه ربنا يخليكى ليا يارغد يارب
انا بقى ابقى ابخرها بليل بعد الماذون الا يحسدونى عليها

رغد: الله شكل الفستان بالحجاب حلو اوى اوى
ماما: ماشاء الله قمر يارغد
مى ونور: ايوة ياعم احمد يابختك
رغد: تعرفى ياماماتى انا فرحانة اوى اوى
اسكتوا بقى الادان بيادن
رغد: انا هاقوم اصلى العشا
ورجعت لقيت الكوافيرة بتقول
اعمل لحضرتك الميكب ازاى
رغد: نعم 0.o

ميكب اية انا مش هحط ميكب
الكوافيرة : ولا مونكير
رغد: لا طبعا ازاى الحاجات دى جوة البيت بس
الكوافيرة: غريبة ازاى انتى من كوكب اية مش انتى عروسة مضيقيهاش عليكى اوى كدة دى فرحة بردوة
رغد: يعنى هوا عشان افرح ازعل ربنا منى
الكوافيرة: ايوة عشان تبقى حلوة ف عيون الناس وجوزك
رغد: اولا انا الحمدلله حلوة من غير ميكب وربنا خالقنى ف احسن صورة
ثانيا الناس متهمنيش الى يهمنى رضا ربنا
ثالثا جوزى بردوة زى كدة مش يهموا انى اكون بمكيب جوزى اخترنى لانى بتقى ربنا ف نفسى وشافنى جميلة برضى ربنا عليا وطاعتى لله ماخترنيش عشان ميكب ولا لبس اخترنى لانى هتقى ربنا فيه ان شاء الله

الكوافيرة : اوك انا اسفة بس بردوة انتى اكيد من كوكب تانى

مى ونور: الله عليكى ياشيخة رغد
رغد: ايوة طبعا الحمدلله ان رضى ربنا ادام عنينا لو ع احمد فبكرة ان شاء الله هيبقى يشفنى بالالوان دى واخضة هههههههههه
مى : ههههههه هيطفش بدرى بدرى
رغد: حرام عليكى لا طبعا احمدبيحبنى كدة ومختارنى كدة هو شايفنى جميلة بحجابى والتزامى وهوا دة جمال البنت ف سترها نفسها وحيائها من ربنا وانا تكون عفيفة مش عاملة زى باربى ووشها من كتر الميكب كحكة بسكر

نور: ههههههههههههههه حلوة التشبيه دة ربنا يهدينا كمان وكمان ويرزقنى بحد زيك ياحمد

رغد: لالالا بصبصة مش عايزة ها
مى : اهى ابتدت تغير ههههههه

رغد: لا انا بغير من زمان بس مخبية
وبعدين بشوية
يالا ياعروسة العريس وصل

ونزلت ف ايد بابتى واحمد كان واقف

فارس :احمد يالا ياعم عروستك نازلة اهية
احمد: اه مانا عارف .................... ماشاء الله اية القمر دة
فارس : انت هتفضل ماتنح كدة
احمد : اه صحيح اصلى مش مصدق
ركبنا العربية ولقيت عمى بيقولى
دى حبيبتى خد بالك منها
احمد : ف عيونى

طبعا احمد شافنى وكان جواة يجى مليون كلمة ماهيصدق يتكتب الكتاب وحاسة انه هيقلب راديو

و صلنا المسجد والماذون جة
وشوية لقينا كل الناس بتقول (بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما ف خير )
من فرحتى مكنتش مصدقة ياه احنا اتجوزنا
يارب بارك ف حياتنا سوا يارب
ولقيت احمد بيقولى : ربنا يخليكى ليا ياحلى حاجة ف دنيتى
انا بحبك اوى
رغد: وانا كمان يااحمد بحبك اوى ربنا يخليك ليا يااحلى زوج ف الدنيا  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile)
ومرة واحدة لقيتة سحبنى من ايدى وطار بيا ع العربية وبيقولى خلاص بقى يالا نتفسح سيبك من الناس دى

وخرجنا سوا اتفسحنا وانا مش مصدقة من كتر فرحتى
قلتلة ع الحلم وفرح اوى وقالى
: ان شاء الله ربنا هيبارك ف حياتنا لان احنا رضيناه وبكرة تشوفى

الحمدلله ع الفرحة دى فعلا ربنا حنين اوى وكل مابترضيه كل مابيرضيكى ويفرحك فرحة كبيرة
يارب اجعلنا لك دوما طائعين ونمشى ع درب الصالحين الى ان نلقاك ف عليين

وتوتة توتة خلصت الحدوتة
يارب يرزقكم العفة والازواج الصالحين
 ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile
تسبيح
عضو متميز
عضو متميز
تسبيح

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالإثنين سبتمبر 15, 2014 9:40 pm

حلوه اوى اوى يارغد بارك الله فيكى
ملاك الطيف
المراقبة العامة
المراقبة العامة
ملاك الطيف

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالثلاثاء سبتمبر 16, 2014 2:13 pm

سلمت الايادي رغد دايما متالقة
رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالأربعاء سبتمبر 17, 2014 1:29 pm

تسبيح كتب:
حلوه اوى اوى يارغد بارك الله فيكى
الحلو مرورك تسبيح

[size=32]تسلمى على المرور الطيب  ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Smile[/size]
رغد
المراقبة العامة
المراقبة العامة
رغد

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالأربعاء سبتمبر 17, 2014 1:31 pm

ملاك الطيف كتب:
سلمت الايادي رغد دايما متالقة
ربنا يخليكى منال
ومايحرمنا من ردودك علينا
شكراا للمرور
المحب
Admin
Admin
المحب

مُساهمةموضوع: رد: ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد    ( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد Emptyالسبت سبتمبر 27, 2014 12:51 am

يلهوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى   يعنى انا لما اجى لحماتك  ها تحكى عشرة حلقات  من غير واجب ضيافه  عسل يا رغودة  انتى العروسه  يا فرحه ماهر  وطنط شايفتك  بحجابك  ولا بالطرحه البنى ااختى كميله وانتى لبسه العبايه  والحجاب السكرى   كميله يا بت  وال دماغها مقلوبه ال يحتونى وبن حلال  دى اللى فى دماغى ساعتها ياترى امور وطويل ولا شبر وقطع وعسل شبهى كدا ولا تؤ  يلهوى لسه هاططلع دا كله  تانى  المهم حصل ايه  بعد العبايه والحجاب  
ي
https://n66ef.7olm.org

( فى بيتنا عريس :) يلا بينا نشوف حكاية رغــــد
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» يلا بينا نشوف الفرق بين الفاشل مرسى والناجح السيسى
»  طريقتى للبتيفور، يللا بينا!
» رفقا بينا ايها القلب
» تعالو نشوف البنات في رمضان
» تعالو نشوف ماذا قيل عن المرآه ؟؟